Sejarah Madzhab Hanafi Dalam Agama Islam

Dalam artikel sebelum ini, saya telah menjelaskan tentang kemunculan sekolah. Dalam artikel ini, saya menulis tentang pelbagai mazhab Sunni yang kita tahu, runimas iaitu:


Imam Abu Hanifah (Imam Abu Hanifah), nama sebenar Abu Hanifah Nu'man ibn Thabit al-Kufi, lahir di Iraq (Kufah) pada tahun 80 Hijrah (699 AD). Dia hidup dalam dua hari, pada masa Khalifah Umayyah Abdul Malik bin Marwan dan Abbasiyah khalifah. Beliau mendapat gelaran Abu Hanifah (suci, benar) kerana sejak kecil beliau adalah mulia, dan berpaling dari dosa dan kejahatan.

Abu Hanifa datang dari keluarga bangsawan Parsi (Kabul, Afghanistan), dinamakan Nu'man sebagai ungkapan simpati kepada salah satu daripada raja Persia yang bernama Muhammad ibn Marwan Nu'man (Khalifah Dinasti Umayyah V). Abu Hanifah hidup selama 52 tahun dan 18 tahun pada masa Bani Umayyah, Abbasiyyah.

Pada zaman remaja, dengan segala kemuliaan otaknya https://www.runimas.com, Imam Hanafi menunjukkan kasih-Nya kepada sains, terutamanya yang berkaitan dengan undang-undang Islam. Walaupun anak seorang saudagar kaya, ia adalah jauh dari kehidupan yang berlebih-lebihan. Tetapi selepas menjadi seorang peniaga yang berjaya. menderma lebih daripada kekayaan semata-mata, seperti penyediaan keperluan makanan dan mengukuhkan kuasa-kuasa Umayyah Khalifah Imam Zaid apabila pemberontak.

Perhatian Abu Hanifah yang sangat tinggi dalam bidang sains, membawa beliau untuk menjadi imam (setakat ini, penulis) adalah besar dan terkenal pada masa itu, dan kemuliaan mendengar Yazid ibn Umar ibn Hubairah (Gabenor Iraq) supaya Yazid berkata Abu Hanifah berkata. Kerana dia menolak tawaran itu, Abu Hanifah ditangkap, dipenjarakan dan dipukul. Tetapi menggunakan Ketua Whip, Abu Hanifah meoloskan melarikan diri berjaya dari penjara dan berpindah ke Mekah. Selepas Umayyah selesai, dia kembali ke Kufah dan Abasiyah disambut dengan kegembiraan.

kedudukan politik yang memihak kepada keluarga Ali (a ahli bayt) Abu Hanifah. Ia digambarkan oleh Abdurrahman Al-Syarqawi seperti berikut:. "Cinta kepada Ahl Bait juga dibina di tengah-tengah Abu Hanifah, kerana dia telah bertemu dengan para Imam dari Ahl Bait dan pengetahuan keuntungan daripada mereka lebih selepas menyaksikan lain-lain bentuk penganiayaan oleh Ahl Bait sangat pahit, siang atau malam .. "Sementara itu, pada masa penganiayaan Abbasiyyah melanda banyak keturunan Ali, tetapi keputusan Abu Hanifah," Bani Ali adalah benar. "
Kawalan pelbagai ilmu seperti fiqh, tafsir, hadith, Bahasa Arab dan Sains, telah dibentangkan sebagai seorang peguam dan kepakaran yang diiktiraf oleh para ulama pada masa runimas.com itu.
Walaupun keahlian disewa oleh Imam Syafi'i bahawa "Abu Hanifah adalah bapa kepada semua ulama dan pemimpin Islam. "Imam Abu Hanifah kemudian menubuhkan sebuah agensi pakar undang-undang yang terlibat dalam perbincangan mengenai undang-undang Islam dan undang-undang bertulis mewujudkan undang-undang dan agensi sendiri. Beberapa undang-undang yang telah diterima pakai oleh agensi kira-kira 83 000 38 000 daripada mereka runimas.com kerja yang berkaitan dengan urusan agama dan 45000 lebih lanjut mengenai hal ehwal dunia.

Kerana penyeksaan di penjara, kesihatan Abu Hanifa merosot. Beliau meninggal dunia pada 150 H, dengan lima puluh ribu rakyat Iraq. Khalifah "dipaksa" menshalati Imam Abu Hanifah dan dengan rasa kesal, beliau berkata, "Siapa yang dapat mengampuni Abu Hanifah, sama ada semasa hidup atau selepas mati. "Beliau meninggal dunia kematian seorang Siddiq dan mati syahid.
Oleh kerana sekolah pemikiran, kemudian dikenali sebagai Imam Hanafi golongan siapa ra'yi Ahlu al-fiqh dan Iraq.

http://hamas.opoint.com/?url=http://bersamakristus.org/doa-kristen-untuk-suami/
http://hamas.opoint.com/?url=http://mustafalan.com/2020/06/ayat-seribu-dinar.html
http://hamas.opoint.com/?url=http://abiabiz.com/2020/06/kalimat-tammah-sempurna.html
https://www.myminifactory.com/de/users/yukinternet
https://www.myminifactory.com/es/users/yukinternet

0 Response to "Sejarah Madzhab Hanafi Dalam Agama Islam"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel